سی و هشت سال شکوه و افتخار

سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

سی و هشت سال شکوه و افتخار

سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

بایگانی

حضور زنان در عرصه ورزش در سالهای پس از انقلاب اسلامی ایران با وجود محدودیت هایی از قبیل دشواری ورود به برخی از رشته ها و انجام آنها برای بانوان، نسبت به سالهای گذشته رشد چشمگیری داشته است.


امروز در بسیاری از رشته ها در عرصه بین المللی حضور بانوان با حجاب اسلامی امری پذیرفته شده است و تلاش ها در این زمینه همچنان ادامه دارد.

 

در راستای بررسی عملکرد و سیر رشد ورزش بانوان کشور بر آن شدیم تا گزارشی از روند حضور بانوان در طول سالهای پس از انقلاب تا کنون داشته باشیم.

 

از ابتدای شکل گیری انقلاب اسلامی ایران، بانوان به مدت 15 سال در هیچ یک از رشته های ورزشی ولو در سطح منطقه حضور فعالی نداشتند و تنها به نرمش های همگانی در پارک ها و بوستان ها و مکان های سرپوشیده بسنده می کردند.

 

با شروع بازی های آسیایی 1990 پکن و اولین حضور زنان در رقابت های بین المللی، عرصه برای فعالیت بانوان ورزشکار بازتر شد.

 

در این دوره از رقابت ها، لیدا فریمان به عنوان اولین بانوی ورزشکار ایرانی در رشته تیراندازی در رقابت های آسیایی 1994 هیروشیما شرکت کرد. هرچند به مدال نرسید، راه را برای حضور ورزشکاران خانم هموار ساخت.

المپیک 1992 بارسلون بدون حضور بانوان ورزشکار ایرانی برگزار شد.

 

المپیک 1996 آتلانتا میزبان اولین حضور زنان در المپیک بدون کسب مدال همراه با پرچمداری لیدا فریمان در این رقابت ها بود. دو سال پس از آن زنان بدون کسب مدال در بازی های آسیایی 1998 تایلند شرکت کردند.

المپیک دوره بعد در سال 2000 در سیدنی استرالیا برگزار شد که بانوان ورزشکار ایرانی برای دومین بار اجازه حضور در این تورنمنت بین المللی را به دست آوردند.

 

بعد از دو سال در بازی های آسیایی 2002 بوسان کره جنوبی نسیم حسن پور توانست مدال نقره مسابقات در رشته تیراندازی از فاصله 10متر را از آن خود کند و به عنوان نخستین بانوی مدال آور ایران در مسابقات بین المللی شناخته شود.

با شروع المپیک 2004 آتن نسیم حسن پور برای بار دوم در تپانچه 10 متر بادی با وایلدکارت شرکت کرد.

با آغاز بازی های آسیایی 2006 قطر حضور زنان در رشته های گوناگون به رسمیت شناخته شد. با کسب مدال برنز شطرنج توسط آتوسا پورکاشیان، آویختن مدال برنز بر گردن مهروز ساعی و افسانه شیخی در رشته تکواندو، بانوان ورزشکار ایرانی لقب قهرمانان آسیا را از آن خود کردند.

در سال 2008 و با شروع رقابت های المپیک چین، نجمه آبتین در تیراندازی با کمان، هما حسینی در قایقرانی و سارا خوش جمال فکری در تکواندو توانستند اولین سهمیه بانوان در رقابت های المپیک را کسب کنند. لازم به ذکر است که تیم ملی فوتبال بانوان به دلیل داشتن حجاب اسلامی از مسابقات انتخابی المپیک کنار گذاشته شد.

به فاصله دو سال و با آغاز بازی های آسیایی چین در سال 2010 بانوان حضور خیره کننده ای در این رقابت ها داشتند که، کسب نخستین مدال طلای تاریخ تکواندو بانوان ایران توسط فاطمه نعمتی، مدال نقره راحله آسمانی و پریسا فرشیدی، مدال برنز سارا خوش جمال فکری، سمانه شش پری و سوسن حاجی پور در همین رشته، مدال نقره الهه احمدی در 50 متر سه گانه، مدال نقره تیم ملی 10متر زنان و همچنین مدال برنز تیم ملی 50 متر در همین رشته گواه این ادعا است.

پس از دو سال و با شروع رقابت های المپیک و پارالمپیک لندن، تعداد زنان ورزشکار با کسب سهمیه المپیک نسبت به دوره های گذشته افزایش یافت و به هشت نفر رسید. در پایان رقابت ها، اولین مدال طلای بانوان در المپیک و پارالمپیک توسط زهرا نعمتی در تیراندازی با کمان و مدال برنز این مسابقات در 10 متر تپانچه کلاس (پی 2) توسط ساره جوانمردی کسب و پرچم ایران بر بلندای قله قهرمانی جهان برافراشته شد.

در رشته های تخصصی و جداگانه نیز در یازدهمین دوره مسابقات کاراته قهرمانی آسیا در تاشکند که در سال 2012 برگزار شد، نخستین مدال طلای این رشته  توسط نسرین دوستی به دست آمد.

در رقابت های قهرمانی آسیا ویتنام در سال 2012 شهربانو منصوریان اولین مدال طلای تاریخ ووشوی ایران را از آن خود کرد.

در هفدهمین و آخرین دوره بازی های آسیایی که در سال 2014 در اینچئون کره جنوبی برگزار شد، تعداد مدال های بانوان ورزشکار نسبت به ادوار گذشته به میران زیادی افزایش یافت و نام ورزش ایران بیش از پیش بر سر زبان ها افتاد.

 

در تیراندازی نجمه خدمتی مدال طلا، نرجس امام قلی نژاد مدال نقره و در ماده تپانچه تیمی 10 متر، زنان مدال نقره مسابقات را از آن خود کردند.

مدال نقره پرتاب وزنه در رشته دو و میدانی نیز نصیب لیلا رجبی شد.

در رشته قایقرانی، آرزو حکیمی در کایاک تک نفره 200 متری، سونیا گماری در اسلالوم انفرادی، سولماز عباس زاده در روئینگ یک نفره و تیم روئینگ چهار نفره زنان مدال برنز را کسب کردند.

و اما در رشته تکواندو، فاطمه روحانی در 73- کیلوگرم و اکرم خدابنده در 73+ کیلوگرم مدال نقره و سوسن حاجی پور در 53- کیلوگرم مدال برنز مسابقات را از آن خود کردند.

در ووشو نیز الهه منصوریان توانست مدال نقره مسابقات در وزن 52- کیلوگرم ساندا را به دست آورد.

لازم به ذکر است که بانوان ورزشکار ایرانی توانستند در 8 رشته موفق به حضور در فینال و کسب مدال شوند. این در حالی است که در دوره های گذشته این رقابت ها بانوان تنها در دو یا سه رشته موفق به حضور در فینال می شدند.

 

در سال های گذشته بازی های آسیایی ایران تنها در 7 رشته اعزامی، از مجموع 29 رشته موفق به کسب مدال شد ولی در این دوره از مجموع 22 رشته اعزامی، بانوان ورزشکار در 11 رشته روی سکو رفتند که این موضوع نشان دهنده بالا رفتن ظرفیت مدال آوری ورزش بانوان ایران است.

 

نکته مهم و قابل تآمل این رقابت ها این بود که کاروان ورزشی ایران برای "نخستین بار"  در تاریخ بازی های آسیایی در بخش زنان در رشته های کاراته و تیراندازی موفق به کسب مدال طلا شد.

 

در پایان، مدال آوری ها زنان در رشته های مختلف، نوید موفقیت روزافزون ورزش بانوان را می دهد. امید است که این موفقیت ها دریچه ای به سوی کامیابی هرچه بیشتر ورزش زنان این مرز و بوم  در آینده باشد.

منبع : ورزش بانو

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۰/۳۰
علیرضا سرخیل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی